torsdag, mars 15, 2012

K-gjengen er her ♥

Dette er Bittes 3 kull og hun har tidligere hatt 2 meget enkle fødsler - hun har skjult oppblokking slik at utdrivningsfasen har blitt kastet på oss... dette i bakhode har jeg gjetet henne den siste tiden og fulgt henne med argus øyne... Thomas skulle på skole på Gjøvik fra søndag til onsdagkveld - noe som passet rimelig dårlig da Bitte hadde termin på torsdag men har alltid født før tidligere! Greit å være 2 under en fødsel - man vet jo aldri hva som oppstår. 

Mandag var Bitte med meg på jobb, måtte ha et øye på henne hele tiden følge jeg... klinikken er ikke hennes favorittplass så hun stresset endel. Jeg våknet med ullhue og skikkelig dårlig form, og gikk hjem litt tidligere fra jobb... dette lovet jo bra! Alene - og syk! Bitte vekte meg noen ganger natt til tirsdag så jeg ante ugler i mosen, jeg var ikke istand til å dra på jobb så da holdt jeg sofaen og fikk fulgt med på Bitte samtidig... Denne gangen hadde hun en normal oppblokking med pesing, skjelving og graving men innimellom sov hun godt ... Vi rigget oss til på valperommet på kvelden og Gine var fast bestemt på å holde seg våken og hjelpe til utover natten:) 

her har hun bare en liten power nap på sofaen ;))

Etter et par timer med pressrier kom gutt nr.1 kl. 22:00 - 426 gr. Frisk, rask og rett på puppen... 
kl. 01:00 kom første jente - 525 gr. 
kl. 01:50 gutt nr. 2 - 513 gr.
kl. 04:30 gutt nr. 3 - 502 gr. 
kl. 07:50 tispe nr.2 - 490 gr.

hittil hadde hun hatt veldig dårlige rier - gav 3 oxytocin (riestimulerende) tilsammen og nå stoppet alt opp - ikke tegn til rier... ut å sprang opp og ned veien her og ikke tilrådelig å gi mere oxytocin... Da var det bare å hive seg i bilen og dra på klinikken, røntget viste flere valper og da havnet Bitte under kniven. Ut plukket vi ut en bitteliten tispe på 260 gr. og en gutt på 317 gr. Vi hadde i D-kullet en slik knøttevalp også - Smula og hun lever i beste velgående i dag og hun er en stor og kraftig tispe! Vi krysser fingre for at også denne frøkna klarer seg... Gutten virket frisk og rask men når vi kom hjem så jeg at han hadde åpen gane, han både spiser fra Bitte og får tillegg fra meg - men vi får se i dag hvordan det går - hvis ikke får han slippe i løpet av dagen. Grunnen til at ting stoppet opp og vi måtte snitte så vi raskt når vi åpnet henne - livmora var vridd, da hadde vi ikke fått ut de to siste samma hvor mye vi har løpt og satt sprøyter gitt!

hann1 - heretter rød hann

hann2 - heretter blå hann

hann3 - heretter gull hann

hann4 - umerket hann

tispe1 - heretter rosa tispe

tispe2 - heretter sølv tispe

tispe3 - heretter lilla tispe, eller under navnet Halveis da hun er akkurat halve lengden på de andre!

Bitte utslitt etter en tøff fødsel, nå i skrivende stund ligger hun i kasse og ser ut som en purke... hun har et juranlegg som ikke ligner noe jeg har sett før! jeg er litt bekymret for jurbetennelse og sitter med varme omslag og legger til valper i tur og orden på de to bakerste som er verst!

OG for de som tror at å være oppdretter er glamorøst...tro om igjen ;o))

Og her er lille Halvei


2 kommentarer:

Thomas Gaasoy sa...

Ser at det ikkje altid er like glamorøst og enkelt og være oppdretter nei. Men gratulerer med nytt kull :D

Kristine sa...

Nydelige små valper! Gratulerer så masse! Håper det går bra med alle.