onsdag, mai 08, 2013

Aj aj aj.... snart et år er gått!

Nå står ikke verden til påske... jeg blogger!! Jeg hopper rett over de strofene med dårlig samvittighet for blogging og tar heller en kjapp oppdatering siden siste innlegg!

K-gjengen har rukket å rundet året og tilbakemeldingene er kjempegode! De er alle glade lykkelige snille familiemedlemmer. Lumi plager vettet av Karma (Berner søster) med sine spillopper. Mai - lykketrollet på Sørlandet er også full av ablegøyer. Hilda passer på kyrne på gården og er forgudet av matmoren sin. Kid som ble passet på av sin far har nå bare Ixzeus å "duppere" etter Kaizer gikk bort. Håkon er ensom majestet i hjemmet sitt - snill som dagen er lang men liker holde mor & far i vigør. Enzo har flyttet til Gudrun & Jaru på Sunnmøre og har mange firbente rundt seg! Han har fått en nytt gen i seg... han er mer opp i lufta enn på landejorda:)

Forårets pinsetreff var som tidligere meget vellykket! Nåde den som gifter seg, konfirmerer seg, eller annet tull som gjør at jeg ikke har mulighet å dra dit... for den helgen er hellig! Vi har det utrolig trivelig sammen masse gode venner fra fjern og nær! Det var langbord med god mat og drikke til alle døgnets tider;)

Jäger & Sushi var yngste deltagere fra Nellyvill og klarte seg veldig bra, vakre som de er ;o) Største prestasjonen sto N´s Gets Idea Going "Boris" for - han karvet i land storcertet han... hurra!

Jäger

Sushi
BIS avlsklasse som besto av 4 Nellyvill´er... Anna, Freia, Oliver og Boris - avkom etter Tiviniro´s Marco Mc Magic
På hjemtur er det alltid stopp på Venabygdfjellet :)

I slutten av juni var det endelig duket for årets sommerferie! Vi hadde planer om langtur i år - Jonas & LilleFame ble hjemme, jonas fordi han er så stor at det blir lite luft bak i garagen med tanke på at vi skulle raide hele Italia... LilleFame fordi hun bruker all energi på å finne en utvei fra grindene for å stjele mat i søppelbøtter og inn i resten av campingplassens vogner og biler! Men resten av gjengen var med Anna, Sushi, Dropse & Bitte... Tanken var å suse raskt gjennom Danmark, Tyskland, Østerrike og "starte ferien" når vi kom ned til Italia, men som tidligere trives vi utrolig godt i Tyskland - mulig det har noe med billig øl og svære saftige biffer? - men iallefall tok vi oss god tid nedover!

Ferje Larvik-Hirtshals, rake veien gjennom Danmark og første overnatting litt nord for Hamburg. Når man plotter inn nærmeste camping på GPS, kjører langt ut på landet og stoler blindt på GPS´en - og finner den koseligste plassen ever - ja da kan ferien bare begynne:)) Skulle egentlig opp tidlig å starte på neste etappe men vi klarte ikke løsrive oss før langt ut på dagen...

Den lille byen Kempten har Thomas vært flere ganger gjennom jobb og det var en naturlig plass å stoppe å spise lunsj. Når man er utenfor Norges grenser er jo hundene også velkomne hvor som helst - også på restaurant! De fikk vannskål før vi fikk menyen:)

Ikke langt unna Kempten ligger Füssen med sin turistattraksjon, slottet Neuschwanstein. Det var varmt, oppunder 30 grader og vi måtte gå et par kilometer opp fjellsiden. Det var enormt med folk, vi gikk i tog oppover, og den oppmerksomheten vi fikk med hundene ble tilslutt ubehagelig. Vi fikk ikke være i fred og sightseeingen ble tilslutt avbrutt og vi gikk ned igjen... Litt fotografering og utspørring er greit men dette ble vell mye. Videre kjørte vi til Garmisch og overnattet der.
Første målet i Italia var Gardasjøen, hadde hørt mye positivt om område der - men hvor blendende vakkert det var kunne jeg ikke forestille meg, Paradis! vi hadde ikke bestilt campingplass, så vi måtte prøve oss litt fram. Vi visste at ikke alle campinger tillot hund og det fikk vi erfare, men tilslutt fant vi en plass som så ok ut og de tillot hund. Ankom plassen kl. 19 og tempen var ennå 30 grader - det første vi gjorde var å koble til aircondition bak til hundene... Det tok nøyaktig 10 sekunder så gikk strømmen, Thomas prøvde igjen - men det samme gjentok seg! Etter litt etterforskning fant vi ut av problemet - og fikk oss litt av en nedtur... Italia har kun 3 amper sikringer på campingplasser, vi trenger 16 amper for å kjøre aircond. - og den er vi HELT avhengig av til hundene, når det er 30 grader på kvelden hvordan er det midt på dagen?? Vi var helt rådville og hadde begynt tanken på å returnere til Tyskland dagen etter. Men snilleste campingeieren tok noen tlf og fant en camping rett opp i gata som var rimelig ny og gjort noe med amerproblemet til utlendinger - og hundene var velkommen! Lykke...

Og mere lykke var det når vi ankom campingen - Piani Di Clodia... FOR EN PLASS! Snakk om å komme til himmelen, gedigen camping med 7 basseng, flere restauranter, butikker, fitnessrom, aktiviteter fra morgen til kveld - ren og skjær lykke! Vi bestemte oss der og da - vi kjører ikke videre, vi blir her i 3 uker! Og det ble vi, og hadde ferie med stor F!
Plassen vår, meget stategisk plassert rett ved bassengområde, gourmetbutikk og restaurant:)

bilen vår til høyre:)
Dagene startet rimelig tidlig da hundene måtte luftes før varmen satte inn for fullt, så i 8-9 tiden var vi ned å svømte hundene i Gardasjøen. Det ble fort for varmt for dem og hjemturen måtte tas på gress - asfalen var glovarm! Så var det å snorke foran aircondition i timesvis for dem, avbrutt av alle de som kom å spurte etter Sushi... "Alle" på campingen visste hvem Sushi var - is it Sushi? hørte vi overalt når vi tuslet på tur:) Sent på kvelden kunne vi ut å gå igjen når temp´en var rundt 25 grader.

Vi andre måtte finne våre måter å avkjøle oss på... For en stakkar trønder som ikke er vant til slike målinger på kvikksølvet ble det mildt sagt en varm fornøyelse. MEN... vi "mollkoste" oss - vi hadde basseng å hoppe ut i, vi hadde iskald øl og prosecco (som faktisk måtte ligge i fryseren for å bli kald, kjøleskap holdt ikke) og ikke minst - vi hadde vannslange med oss, som vi kobla til vannuttaket til plassen vår... den var gull verd og på alle blikk og tommel-opp på forbipasserende var det tydelig at ikke mange hadde tenkt i de baner :)

og som bilde viser... det går fint å kombinere prosecco og vannslange:) Hver morgen var det tid for trening for far & datter i fitness senteret

mens mor trimmet sideflesket på vannaerobic hver morgen kl.11... nånei kom ikke her å si vi ligger på latsiden i ferien :o) utrolige flotte bassengområder med mange livvakter som på ekte italiensk vis sa tydelig fra når ting gikk over streken...
så masse forskjellige aktiviteter på campingen at vi rakk nesten ikke over alt... men tenniskamp ble det med stor innlevelse...

Campingen hadde gratis skyttelbuss inn til Lazise, veldig trivelig liten by!

Italia traff kokkehilde midt i ryggmargen, hver dag var en ren nytelse. "Alt" av sjømat ble spist både på restuaurant og selvlagt!

Thomas sin kreativitet bruker ofte å komme til overflaten... også når det gjelder mat. Her har han dandert lunsjen min

Rett på utsiden av campingen lå familieparken Gardaland. Thomas og Gine brukte en hel dag i parken og enda kunne de vel vært der lengre... Rent, pent og utrolig vakkert oppbygd!

Italia = varmt! Her hadde de laget en "gate" med avkjøling...

Hver kveld hadde vi noen ubeskrivelige solnedganger, den ene mer breathtaking enn den andre...

Leide oss båt og utforsket Gardasjøen sammen et par fra Belgia.

Meget motvillig måtte vi omsider pakke snippveska vår og sette snuten hjemover... Akkurat da virket det uoverkommelig å vente et helt år til vi skulle få oppleve dette vakre landet igjen - her trivdes vi!

Jeg hadde mitt livs verste bilopplevelse på turen!!! ALDRI MER GRIMSELPASS.... Se selv:

Ganske utrolig opplevelse, satt oss i bilen i Italia med 40 grader og 4 timer etter var vi på toppen av Grimselpass hvor isen lå på innsjøen!